onderbuikSinds enkele maanden worden er in het Jeroen Bosch Ziekenhuis ook laparoscopische (kijkoperaties) verricht voor de behandeling van vaginale verzakkingen.

De organen in de onderbuik: de baarmoeder, de blaas en de endeldarm kunnen in de loop van het leven gaan zakken (wij spreken dan van een verzakking of prolaps), zelfs tot voorbij de opening van de vagina. Er kan een verzakking optreden van de vaginavoorwand, vaginaachterwand of de baarmoeder of een combinatie van alle drie. Indien er geen baarmoeder aanwezig is, kunt U een verzakking hebben van de top van de vagina (zogenaamd een ‘topprolaps’).

Een prolaps, die geen klachten geeft, hoeft niet behandeld te worden. Gebleken is dat een verzakking van meerdere compartimenten of verzakking van de top van vagina (na het verwijderen van de baarmoeder) beter met een kijkoperatie kan worden hersteld.

Deze ingreep wordtl uitgevoerd door de uroloog samen met de gynaecoloog. De kansen op definitief herstel na een kijkoperatie zijn beter dan na vaginale benadering (90% slaagkans vs 60%).

De kans op complicaties m.n. infectie van de prothese, erosie (doorgroei van de prothese doorheen de vaginawand) en dyspareunie (pijn in de vagina tijdens vrijen), is ook kleiner na een kijkoperatie (3% vs 10%). Bij de techniek van de kijkoperatie wordt, via 4 kleine gaatjes (5mm) in de buik, de verzakking hersteld waarbij de 3 compartimenten van het vrouwelijk bekken met een prothese bandje opgehangen worden. Dankzij het gebruik van het prothese bandje kunnen goede en blijvende resultaten bereikt worden.