Indien de blaas bij een man ontstoken raakt, raakt de prostaat tevens betrokken bij deze ontsteking. Dit leidt tot dezelfde klachten als een blaasontsteking alleen maar meestal met hoge koorts Als er sprake is van een prostaatontsteking wordt gestart met antibiotica voor een periode van 14 dagen. Als de patiënt zo ziek is dat tabletten mogelijk niet betrouwbaar kunnen worden ingenomen en als observeren van de klachten belangrijk is, wordt geadviseerd de patiënt via een infuus de medicijnen te geven en te observeren in het ziekenhuis, Als na 2-3 dagen de koorts weg is, kan meestal overgeschakeld worden op tabletten.
prostatitis

Soms heeft iemand de klachten van een prostaatontsteking maar zonder koorts en zonder dat urineonderzoek een ontsteking laat zien. De klachten kunnen, naast pijn bij plassen, ook zijn: pijn in het kruis, liezen lage rug. Dan kan er sprake zijn van een niet-bacteriële prostaatontsteking. Het zou kunnen dat een virale ontsteking de klachten veroorzaakt, maar dit is moeilijker aan te tonen. Vaak is er eigenlijk geen echte ontsteking maar een pijnlijke prostaat door druk van spieren rondom de prostaat. De prostaat ligt als het ware op de bekkenbodemspieren. Als er door uiteenlopende redenen een verhoogde spierspanning in de bekkenbodemspieren sluipt, gaat dit gebied “zeuren”. Dit kan weer lijden tot de logische reactie van het lijf om de spieren nog wat strakker te trekken, met meer pijn tot gevolg. Het doorbreken van deze vicieuze cirkel is regelmatig lastig.  Pijnstilling, geruststelling, bekkenbodemoefeningen en soms toch ook antibiotica blijken remedies die de klachten kunnen laten afnemen.