Een blaasontsteking is meestal goed te behandelen. Bij een blaasontsteking volstaat meestal een korte antibioticakuur. Bij vrouwen wordt vaak gekozen voor het middel nitrofurantoïne. Wanneer de infectie gepaard gaat met ernstige klachten, koorts of er is verdenking is op een nierbekkenonsteking, is een langdurige antibioticatherapie nodig. Soms moeten patienten met antibiotica in een infuus worden behandeld. Bij mannen gaat een blaasontsteking vaak samen met een ontsteking van de prostaat.

Als er een urinekweek is verricht zal de behandelende arts de therapie toch vaak al opstarten voor de uitslag van de bacteriekweek bekend is, om te vermijden dat de infectie opstijgt en/of te pijnlijk wordt. Achteraf kan dan zonodig op een specifieker type antibiotica worden overgeschakeld. Bij mensen met een catheter wordt een blaasonsteking alleen behandeld als er koorts of algehele malaise optreden. Bij patiënten die langdurig een catheter hebben treed altijd een blaasonsteking op, die meestal geen klachten veroorzaakt. Bij het gebruik van teveel antibiotica kunnen er resistente bacteriën  ontstaan die (eventueel) moeilijker te behandelen zijn.

Preventiehttp://www.centrumvoorurologie.nl/images/water.png

• Om een blaasontsteking te voorkomen is het belangrijk om veel te drinken,
    liefst ruim twee liter per dag.
  • Wanneer u regelmatig plast, spoelt u bacteriën naar buiten.
  • Plas uw blaas daarom altijd goed leeg. Neem de tijd en ga er rustig bij zitten.
  • Geadviseerd wordt te plassen na het vrijen. Hiermee worden bacteriën
    weggespoeld die rond en in de urinebuis zijn gekomen.
  • Veeg na toiletbezoek van voren naar achteren af. Hiermee voorkomt u
    dat bacteriën uit de ontlasting bij de urinebuis kunnen komen.
  • Gebruik van teveel zeep voor de intieme hygiëne wordt afgeraden omdat http://www.centrumvoorurologie.nl/images/cranberries.png
    dit de natuurlijke zuurtegraad van de vagina ontregelt, waardoor bacteriën
    makkelijker kunnen uitgroeien.
  • Er zijn aanwijzingen dat cranberry’s een stof bevatten die de aanhechting van
    E-coli bacteriën aan de blaaswand remt, waardoor de kans op een blaasontsteking afneemt.
  • Vitamine C helpt niet om blaasontsteking te voorkomen.